Transport wewnętrzny
Mechanizacja i automatyzacja w coraz szerszym zakresie wchodzi do szeroko pojętych gospodarstw ogrodniczych. Jeśli planujemy rozwój gospodarstwa, wdrożenie rozwiązań automatyzujących pracę staje się konieczne. Skrócenie czasu sadzenia zaplanowanej ilości roślin, zwiększenie produkcji, transport wewnętrzny, przygotowanie roślin do obrotu musi zajmować jednostkowo coraz mniej czasu.
1
Akumulator 159Ah WET L345xB170xH285mm.
Kod towaru941600366
2
Blokujący dysk do wózka duńskiego.
Kod towaruP22030120
3
Cewka zaworu NC 18W.
Kod towaru940502039
4
Cylinder hydrauliczny D16-30-100 / 220.
Kod towaru941222516
5
End switch platform D4B-4111N .
Kod towaru941204948
6
Flansza zewnętrzna Meto 195mm (rura 51mm).
Kod towaruP02020529
7
Głowica dyszy lewa, bez dyszy.
Kod towaru817051205
8
Głowica dyszy podwójna, regulowana.
Kod towaru941205178
9
Głowica dyszy prawa, bez dyszy.
Kod towaru817051190
10
Huśtacz do wózka duńskiego.
Kod towaruP22030121
11
Koło sprężyny zwijacza węża 70m.
Kod towaruP02020459
12
Koło łańcuchowe 1/2'' x 5/16'' 17-T + otwór 30 mm.
Kod towaru940502557
13
Kółko obrotowe 125x40mm, 4-gats M8.
Kod towaru817015251
14
Kółko obrotowe do wózka duńskiego.
Kod towaru940400502
15
Kółko podnośnika 100x40mm, oś 15mm.
Kod towaru941204537
16
Kółko stałe do wózka duńskiego.
Kod towaru940603403
17
Mata jezdna do wózków duńskich 1200x600x12-29 mm.
Kod towaruP22030135
18
Mata jezdna do wózków duńskich: najazd – dół.
Kod towaruP22030137
19
Mata jezdna do wózków duńskich: najazd – góra.
Kod towaruP22030136
20
Oś D30 do Meto CTC500 (długość całkowita 530mm).
Kod towaruP02020531
Poprawa wydajności pracy staje się powoli głównym wyznacznikiem innowacyjności gospodarstw ogrodniczych. Coraz częściej nie wielkość produkcji, a ilość etatów w przełożeniu na hektar mówi nam o skali rentowności produkcji. W szczególności przy produkcji roślin o niskiej marży, koszty produkcji muszą być dokładnie kalkulowane. Do niedawna kalkulacja była prosta, środki produkcji miały stabilną cenę, podobnie wynagrodzenie pracowników. Odnosiło się to jednak do czasów, w których ci pracownicy jeszcze byli dostępni. Dziś sytuacja się zmieniła. Koszty, które należy przeznaczyć na środki produkcji, nadal są stabilne, ale o pracowników toczy się prawdziwa walka. Rosnące koszty wynagrodzeń powodują, że rentowność produkcji spada, a przy tym coraz trudniej jest wyprodukować zakontraktowane ilości.
W Polsce, przy produkcji roślin doniczkowych, średnio przypada około 6 pracowników na hektar. Głównymi ich zadaniami są: przesadzanie roślin, transport i rozstawianie doniczek w szklarni, bloku foliowym lub na zagonach, następnie pielęgnacja, a na koniec przygotowanie do sprzedaży i wysyłka towaru. Dla porównania: w Holandii jest to 1-2 osoby na hektar!
W Holandii od wielu lat koszty utrzymania pracownika są wysokie, a chętnych do pracy w ogrodnictwie – coraz mniej. Z tego powodu ogrodnicy zaczęli inwestować w rozwiązania ułatwiające pracownikom pracę (aby zachęcić lub utrzymać pracownika u siebie) oraz w mechanizację i automatyzację (aby ograniczyć ilość koniecznych etatów).
W Polsce, przy produkcji roślin doniczkowych, średnio przypada około 6 pracowników na hektar. Głównymi ich zadaniami są: przesadzanie roślin, transport i rozstawianie doniczek w szklarni, bloku foliowym lub na zagonach, następnie pielęgnacja, a na koniec przygotowanie do sprzedaży i wysyłka towaru. Dla porównania: w Holandii jest to 1-2 osoby na hektar!
W Holandii od wielu lat koszty utrzymania pracownika są wysokie, a chętnych do pracy w ogrodnictwie – coraz mniej. Z tego powodu ogrodnicy zaczęli inwestować w rozwiązania ułatwiające pracownikom pracę (aby zachęcić lub utrzymać pracownika u siebie) oraz w mechanizację i automatyzację (aby ograniczyć ilość koniecznych etatów).
Automatyzacja załadunku roślin na wózki duńskie
Najpopularniejszym rozwiązaniem transportu roślin doniczkowych są wózki do transportu doniczek. W szkółkach są to platformy transportowe łączone w „pociągi”, którymi przewozi się rośliny na coraz to większe odległości. Nie do rzadkości należą szkółki, gdzie rośliny przewożone są wewnętrznym transportem na dystansie ponad 1000 m.
W szklarniach i tunelach foliowych transport taki wykonywany jest zazwyczaj za pomocą wózków CC. Do usprawnienia i zautomatyzowania załadunku roślin na platformy szkółkarskie istnieją już specjalne urządzenia np. Javo PPU (Pot Place Unit), które bez ingerencji człowieka wykonują ten proces samoczynnie. Może pracować praktycznie z każdym typem platformy szkółkarskiej. Każda platforma składu ładowana jest automatycznie, a po jej napełnieniu podciągana następna. System wymaga dwóch składów (4 lub 5 platform) i jednego ciągnika. W czasie gdy jeden skład jest ładowany, drugi jest w drodze. Do usprawnienia i zautomatyzowania załadunku roślin na wózki CC możemy skorzystać także z maszyny Visser Econo.
W szklarniach i tunelach foliowych transport taki wykonywany jest zazwyczaj za pomocą wózków CC. Do usprawnienia i zautomatyzowania załadunku roślin na platformy szkółkarskie istnieją już specjalne urządzenia np. Javo PPU (Pot Place Unit), które bez ingerencji człowieka wykonują ten proces samoczynnie. Może pracować praktycznie z każdym typem platformy szkółkarskiej. Każda platforma składu ładowana jest automatycznie, a po jej napełnieniu podciągana następna. System wymaga dwóch składów (4 lub 5 platform) i jednego ciągnika. W czasie gdy jeden skład jest ładowany, drugi jest w drodze. Do usprawnienia i zautomatyzowania załadunku roślin na wózki CC możemy skorzystać także z maszyny Visser Econo.
Wózek widelcowy Vitoy
Wózek widelcowy Vitoy został zaprojektowany z myślą o szkółkach kontenerowych w terenie otwartym. Zastosowanie dużych, pneumatycznych opon niskiego ciśnienia, z których każda jeździ po oddzielnym torze, zapobiega tworzeniu się kolein. To oraz niewielki ciężar wózka sprawia, że transport i rozstawianie doniczek jest łatwe i efektywne nawet na miękkich podłożach.
Wózek widelcowy Vitoy został zaprojektowany z myślą o szkółkach kontenerowych w terenie otwartym. Zastosowanie dużych, pneumatycznych opon niskiego ciśnienia, z których każda jeździ po oddzielnym torze, zapobiega tworzeniu się kolein. To oraz niewielki ciężar wózka sprawia, że transport i rozstawianie doniczek jest łatwe i efektywne nawet na miękkich podłożach.
Maty jezdne do wózków duńskich
Maty i płyty jezdne to doskonałe rozwiązanie w szklarni, umożliwiające swobodny transport oraz przemieszczanie się pracowników w obrębie gospodarstwa. Dzięki wykonaniu z gumy są trwałe i odporne na działanie czynników atmosferycznych. Są bardzo łatwe w użyciu i nie wymagają grubej warstwy podbudowy, doskonale sprawdzają się w użytku tymczasowym i stałym.
Maty i płyty jezdne to doskonałe rozwiązanie w szklarni, umożliwiające swobodny transport oraz przemieszczanie się pracowników w obrębie gospodarstwa. Dzięki wykonaniu z gumy są trwałe i odporne na działanie czynników atmosferycznych. Są bardzo łatwe w użyciu i nie wymagają grubej warstwy podbudowy, doskonale sprawdzają się w użytku tymczasowym i stałym.
Transport roślin w obrębie gospodarstwa
Jeśli w grę wchodzą dystanse transportowe do 200 m, opcją są taśmociągi ogrodnicze. Wykonane ze stali nierdzewnej bądź z aluminium. Własne podpory umożliwiają transport doniczek na wysokości ok. 50 cm nad gruntem. Możliwa jest zmiana kierunku jazdy doniczek o 90o za pomocą krzywki kierunkowej. Zastosowanie sprzęgieł umożliwia łączenie taśmociągów w linie transportowe, napędzane jednym silnikiem.
Coraz więcej gospodarstw produkujących rośliny doniczkowe decyduje się na system stół buforowy + wózek widelcowy.
Stół buforowy stanowi swego rodzaju magazyn na doniczki z roślinami. Zwykle jest on elementem linii, gdzie rośliny po wysadzeniu w doniczki wędrują taśmociągami w kierunku stołu buforowego. Robot spychający ustawia doniczki w zaprogramowanej kombinacji na stole, gdzie oczekują na wózek widelcowy, który pobierze je ze stołu i ustawi na zagonie zgodnie z zaplanowanym rozstawem.
Coraz więcej gospodarstw produkujących rośliny doniczkowe decyduje się na system stół buforowy + wózek widelcowy.
Stół buforowy stanowi swego rodzaju magazyn na doniczki z roślinami. Zwykle jest on elementem linii, gdzie rośliny po wysadzeniu w doniczki wędrują taśmociągami w kierunku stołu buforowego. Robot spychający ustawia doniczki w zaprogramowanej kombinacji na stole, gdzie oczekują na wózek widelcowy, który pobierze je ze stołu i ustawi na zagonie zgodnie z zaplanowanym rozstawem.
Stół buforowy z wózkiem widelcowym stanowi najbardziej efektywny sposób transportu w gospodarstwie ogrodniczym. Przyjmuje się, że przy odległościach transportowych do 500 m, całość transportu może ogarnąć tylko jedna osoba – operator wózka widelcowego.
Visser ITS - Internal Transport System
Jest to elastyczny system transportu doniczek i tac w szklarniach, bardzo dobrze sprawdzający się przy produkcji na stołach oraz na posadzce. Transport roślin odbywa się automatycznie na platformach o napędzie elektrycznym poruszających się po rurach transportowych podwieszonych do konstrukcji szklarni w wybranych przez klienta nawach i korytarzach. System wyposażony jest w ręczne zwrotnice służące do zmiany kierunku jazdy wózków. Zwrotnice posiadają zabezpieczenia, aby nie doszło do kolizji oraz tak, aby wózki nie spadły. Całość systemu transportu połączona jest w pętlę. Początek i koniec pętli może znajdować się na hali produkcyjnej gdzie załadunek tac i doniczek odbywa się ręcznie lub automatycznie. Po załadunku wózek startuje i porusza się po wybranym torze aż do miejsca przeznaczenia. Po rozładunku wózek samodzielnie wraca na halę produkcyjną, gdzie proces rozpoczyna się od nowa.
System służy również do transportu gotowych roślin ze szklarni do pakowni przed wysyłką i do kompletowania zamówień. Pracownik stojący w nawie wybiera odpowiednie rośliny i ładuje je ręcznie na platformę. Następnie platforma wraca do pakowni, skąd rośliny są odbierane i pakowane. Dzięki temu jesteśmy w stanie kompletować mniejsze zamówienia będąc bezpośrednio na szklarni, a posiadając w jednej nawie kilka lub kilkanaście odmian jest to bardzo ważne.
Wydajność systemu określamy ilością platform pracujących w systemie (platforma ma wymiary 72 cm szerokości i 230 cm długości). Prędkość poruszania się platform to 42 m/min.
System służy również do transportu gotowych roślin ze szklarni do pakowni przed wysyłką i do kompletowania zamówień. Pracownik stojący w nawie wybiera odpowiednie rośliny i ładuje je ręcznie na platformę. Następnie platforma wraca do pakowni, skąd rośliny są odbierane i pakowane. Dzięki temu jesteśmy w stanie kompletować mniejsze zamówienia będąc bezpośrednio na szklarni, a posiadając w jednej nawie kilka lub kilkanaście odmian jest to bardzo ważne.
Wydajność systemu określamy ilością platform pracujących w systemie (platforma ma wymiary 72 cm szerokości i 230 cm długości). Prędkość poruszania się platform to 42 m/min.
Transport wewnętrzny
Mechanizacja i automatyzacja w coraz szerszym zakresie wchodzi do szeroko pojętych gospodarstw ogrodniczych. Jeśli planujemy rozwój gospodarstwa, wdrożenie rozwiązań automatyzujących pracę staje się konieczne. Skrócenie czasu sadzenia zaplanowanej ilości roślin, zwiększenie produkcji, transport wewnętrzny, przygotowanie roślin do obrotu musi zajmować jednostkowo coraz mniej czasu.
90 znalezionych produktów
1
Akumulator 159Ah WET L345xB170xH285mm.
Kod towaru941600366
2
Blokujący dysk do wózka duńskiego.
Kod towaruP22030120
3
Cewka zaworu NC 18W.
Kod towaru940502039
4
Cylinder hydrauliczny D16-30-100 / 220.
Kod towaru941222516
5
End switch platform D4B-4111N .
Kod towaru941204948
6
Flansza zewnętrzna Meto 195mm (rura 51mm).
Kod towaruP02020529
7
Głowica dyszy lewa, bez dyszy.
Kod towaru817051205
8
Głowica dyszy podwójna, regulowana.
Kod towaru941205178
9
Głowica dyszy prawa, bez dyszy.
Kod towaru817051190
10
Huśtacz do wózka duńskiego.
Kod towaruP22030121
11
Koło sprężyny zwijacza węża 70m.
Kod towaruP02020459
12
Koło łańcuchowe 1/2'' x 5/16'' 17-T + otwór 30 mm.
Kod towaru940502557
13
Kółko obrotowe 125x40mm, 4-gats M8.
Kod towaru817015251
14
Kółko obrotowe do wózka duńskiego.
Kod towaru940400502
15
Kółko podnośnika 100x40mm, oś 15mm.
Kod towaru941204537
16
Kółko stałe do wózka duńskiego.
Kod towaru940603403
17
Mata jezdna do wózków duńskich 1200x600x12-29 mm.
Kod towaruP22030135
18
Mata jezdna do wózków duńskich: najazd – dół.
Kod towaruP22030137
19
Mata jezdna do wózków duńskich: najazd – góra.
Kod towaruP22030136
20
Oś D30 do Meto CTC500 (długość całkowita 530mm).
Kod towaruP02020531
Poprawa wydajności pracy staje się powoli głównym wyznacznikiem innowacyjności gospodarstw ogrodniczych. Coraz częściej nie wielkość produkcji, a ilość etatów w przełożeniu na hektar mówi nam o skali rentowności produkcji. W szczególności przy produkcji roślin o niskiej marży, koszty produkcji muszą być dokładnie kalkulowane. Do niedawna kalkulacja była prosta, środki produkcji miały stabilną cenę, podobnie wynagrodzenie pracowników. Odnosiło się to jednak do czasów, w których ci pracownicy jeszcze byli dostępni. Dziś sytuacja się zmieniła. Koszty, które należy przeznaczyć na środki produkcji, nadal są stabilne, ale o pracowników toczy się prawdziwa walka. Rosnące koszty wynagrodzeń powodują, że rentowność produkcji spada, a przy tym coraz trudniej jest wyprodukować zakontraktowane ilości.
W Polsce, przy produkcji roślin doniczkowych, średnio przypada około 6 pracowników na hektar. Głównymi ich zadaniami są: przesadzanie roślin, transport i rozstawianie doniczek w szklarni, bloku foliowym lub na zagonach, następnie pielęgnacja, a na koniec przygotowanie do sprzedaży i wysyłka towaru. Dla porównania: w Holandii jest to 1-2 osoby na hektar!
W Holandii od wielu lat koszty utrzymania pracownika są wysokie, a chętnych do pracy w ogrodnictwie – coraz mniej. Z tego powodu ogrodnicy zaczęli inwestować w rozwiązania ułatwiające pracownikom pracę (aby zachęcić lub utrzymać pracownika u siebie) oraz w mechanizację i automatyzację (aby ograniczyć ilość koniecznych etatów).
W Polsce, przy produkcji roślin doniczkowych, średnio przypada około 6 pracowników na hektar. Głównymi ich zadaniami są: przesadzanie roślin, transport i rozstawianie doniczek w szklarni, bloku foliowym lub na zagonach, następnie pielęgnacja, a na koniec przygotowanie do sprzedaży i wysyłka towaru. Dla porównania: w Holandii jest to 1-2 osoby na hektar!
W Holandii od wielu lat koszty utrzymania pracownika są wysokie, a chętnych do pracy w ogrodnictwie – coraz mniej. Z tego powodu ogrodnicy zaczęli inwestować w rozwiązania ułatwiające pracownikom pracę (aby zachęcić lub utrzymać pracownika u siebie) oraz w mechanizację i automatyzację (aby ograniczyć ilość koniecznych etatów).
Automatyzacja załadunku roślin na wózki duńskie
Najpopularniejszym rozwiązaniem transportu roślin doniczkowych są wózki do transportu doniczek. W szkółkach są to platformy transportowe łączone w „pociągi”, którymi przewozi się rośliny na coraz to większe odległości. Nie do rzadkości należą szkółki, gdzie rośliny przewożone są wewnętrznym transportem na dystansie ponad 1000 m.
W szklarniach i tunelach foliowych transport taki wykonywany jest zazwyczaj za pomocą wózków CC. Do usprawnienia i zautomatyzowania załadunku roślin na platformy szkółkarskie istnieją już specjalne urządzenia np. Javo PPU (Pot Place Unit), które bez ingerencji człowieka wykonują ten proces samoczynnie. Może pracować praktycznie z każdym typem platformy szkółkarskiej. Każda platforma składu ładowana jest automatycznie, a po jej napełnieniu podciągana następna. System wymaga dwóch składów (4 lub 5 platform) i jednego ciągnika. W czasie gdy jeden skład jest ładowany, drugi jest w drodze. Do usprawnienia i zautomatyzowania załadunku roślin na wózki CC możemy skorzystać także z maszyny Visser Econo.
W szklarniach i tunelach foliowych transport taki wykonywany jest zazwyczaj za pomocą wózków CC. Do usprawnienia i zautomatyzowania załadunku roślin na platformy szkółkarskie istnieją już specjalne urządzenia np. Javo PPU (Pot Place Unit), które bez ingerencji człowieka wykonują ten proces samoczynnie. Może pracować praktycznie z każdym typem platformy szkółkarskiej. Każda platforma składu ładowana jest automatycznie, a po jej napełnieniu podciągana następna. System wymaga dwóch składów (4 lub 5 platform) i jednego ciągnika. W czasie gdy jeden skład jest ładowany, drugi jest w drodze. Do usprawnienia i zautomatyzowania załadunku roślin na wózki CC możemy skorzystać także z maszyny Visser Econo.
Wózek widelcowy Vitoy
Wózek widelcowy Vitoy został zaprojektowany z myślą o szkółkach kontenerowych w terenie otwartym. Zastosowanie dużych, pneumatycznych opon niskiego ciśnienia, z których każda jeździ po oddzielnym torze, zapobiega tworzeniu się kolein. To oraz niewielki ciężar wózka sprawia, że transport i rozstawianie doniczek jest łatwe i efektywne nawet na miękkich podłożach.
Wózek widelcowy Vitoy został zaprojektowany z myślą o szkółkach kontenerowych w terenie otwartym. Zastosowanie dużych, pneumatycznych opon niskiego ciśnienia, z których każda jeździ po oddzielnym torze, zapobiega tworzeniu się kolein. To oraz niewielki ciężar wózka sprawia, że transport i rozstawianie doniczek jest łatwe i efektywne nawet na miękkich podłożach.
Maty jezdne do wózków duńskich
Maty i płyty jezdne to doskonałe rozwiązanie w szklarni, umożliwiające swobodny transport oraz przemieszczanie się pracowników w obrębie gospodarstwa. Dzięki wykonaniu z gumy są trwałe i odporne na działanie czynników atmosferycznych. Są bardzo łatwe w użyciu i nie wymagają grubej warstwy podbudowy, doskonale sprawdzają się w użytku tymczasowym i stałym.
Maty i płyty jezdne to doskonałe rozwiązanie w szklarni, umożliwiające swobodny transport oraz przemieszczanie się pracowników w obrębie gospodarstwa. Dzięki wykonaniu z gumy są trwałe i odporne na działanie czynników atmosferycznych. Są bardzo łatwe w użyciu i nie wymagają grubej warstwy podbudowy, doskonale sprawdzają się w użytku tymczasowym i stałym.
Transport roślin w obrębie gospodarstwa
Jeśli w grę wchodzą dystanse transportowe do 200 m, opcją są taśmociągi ogrodnicze. Wykonane ze stali nierdzewnej bądź z aluminium. Własne podpory umożliwiają transport doniczek na wysokości ok. 50 cm nad gruntem. Możliwa jest zmiana kierunku jazdy doniczek o 90o za pomocą krzywki kierunkowej. Zastosowanie sprzęgieł umożliwia łączenie taśmociągów w linie transportowe, napędzane jednym silnikiem.
Coraz więcej gospodarstw produkujących rośliny doniczkowe decyduje się na system stół buforowy + wózek widelcowy.
Stół buforowy stanowi swego rodzaju magazyn na doniczki z roślinami. Zwykle jest on elementem linii, gdzie rośliny po wysadzeniu w doniczki wędrują taśmociągami w kierunku stołu buforowego. Robot spychający ustawia doniczki w zaprogramowanej kombinacji na stole, gdzie oczekują na wózek widelcowy, który pobierze je ze stołu i ustawi na zagonie zgodnie z zaplanowanym rozstawem.
Coraz więcej gospodarstw produkujących rośliny doniczkowe decyduje się na system stół buforowy + wózek widelcowy.
Stół buforowy stanowi swego rodzaju magazyn na doniczki z roślinami. Zwykle jest on elementem linii, gdzie rośliny po wysadzeniu w doniczki wędrują taśmociągami w kierunku stołu buforowego. Robot spychający ustawia doniczki w zaprogramowanej kombinacji na stole, gdzie oczekują na wózek widelcowy, który pobierze je ze stołu i ustawi na zagonie zgodnie z zaplanowanym rozstawem.
Stół buforowy z wózkiem widelcowym stanowi najbardziej efektywny sposób transportu w gospodarstwie ogrodniczym. Przyjmuje się, że przy odległościach transportowych do 500 m, całość transportu może ogarnąć tylko jedna osoba – operator wózka widelcowego.
Visser ITS - Internal Transport System
Jest to elastyczny system transportu doniczek i tac w szklarniach, bardzo dobrze sprawdzający się przy produkcji na stołach oraz na posadzce. Transport roślin odbywa się automatycznie na platformach o napędzie elektrycznym poruszających się po rurach transportowych podwieszonych do konstrukcji szklarni w wybranych przez klienta nawach i korytarzach. System wyposażony jest w ręczne zwrotnice służące do zmiany kierunku jazdy wózków. Zwrotnice posiadają zabezpieczenia, aby nie doszło do kolizji oraz tak, aby wózki nie spadły. Całość systemu transportu połączona jest w pętlę. Początek i koniec pętli może znajdować się na hali produkcyjnej gdzie załadunek tac i doniczek odbywa się ręcznie lub automatycznie. Po załadunku wózek startuje i porusza się po wybranym torze aż do miejsca przeznaczenia. Po rozładunku wózek samodzielnie wraca na halę produkcyjną, gdzie proces rozpoczyna się od nowa.
System służy również do transportu gotowych roślin ze szklarni do pakowni przed wysyłką i do kompletowania zamówień. Pracownik stojący w nawie wybiera odpowiednie rośliny i ładuje je ręcznie na platformę. Następnie platforma wraca do pakowni, skąd rośliny są odbierane i pakowane. Dzięki temu jesteśmy w stanie kompletować mniejsze zamówienia będąc bezpośrednio na szklarni, a posiadając w jednej nawie kilka lub kilkanaście odmian jest to bardzo ważne.
Wydajność systemu określamy ilością platform pracujących w systemie (platforma ma wymiary 72 cm szerokości i 230 cm długości). Prędkość poruszania się platform to 42 m/min.
System służy również do transportu gotowych roślin ze szklarni do pakowni przed wysyłką i do kompletowania zamówień. Pracownik stojący w nawie wybiera odpowiednie rośliny i ładuje je ręcznie na platformę. Następnie platforma wraca do pakowni, skąd rośliny są odbierane i pakowane. Dzięki temu jesteśmy w stanie kompletować mniejsze zamówienia będąc bezpośrednio na szklarni, a posiadając w jednej nawie kilka lub kilkanaście odmian jest to bardzo ważne.
Wydajność systemu określamy ilością platform pracujących w systemie (platforma ma wymiary 72 cm szerokości i 230 cm długości). Prędkość poruszania się platform to 42 m/min.
Poprawa wydajności pracy staje się powoli głównym wyznacznikiem innowacyjności gospodarstw ogrodniczych. Coraz częściej nie wielkość produkcji, a ilość etatów w przełożeniu na hektar mówi nam o skali rentowności produkcji. W szczególności przy produkcji roślin o niskiej marży, koszty produkcji muszą być dokładnie kalkulowane. Do niedawna kalkulacja była prosta, środki produkcji miały stabilną cenę, podobnie wynagrodzenie pracowników. Odnosiło się to jednak do czasów, w których ci pracownicy jeszcze byli dostępni. Dziś sytuacja się zmieniła. Koszty, które należy przeznaczyć na środki produkcji, nadal są stabilne, ale o pracowników toczy się prawdziwa walka. Rosnące koszty wynagrodzeń powodują, że rentowność produkcji spada, a przy tym coraz trudniej jest wyprodukować zakontraktowane ilości.
W Polsce, przy produkcji roślin doniczkowych, średnio przypada około 6 pracowników na hektar. Głównymi ich zadaniami są: przesadzanie roślin, transport i rozstawianie doniczek w szklarni, bloku foliowym lub na zagonach, następnie pielęgnacja, a na koniec przygotowanie do sprzedaży i wysyłka towaru. Dla porównania: w Holandii jest to 1-2 osoby na hektar!
W Holandii od wielu lat koszty utrzymania pracownika są wysokie, a chętnych do pracy w ogrodnictwie – coraz mniej. Z tego powodu ogrodnicy zaczęli inwestować w rozwiązania ułatwiające pracownikom pracę (aby zachęcić lub utrzymać pracownika u siebie) oraz w mechanizację i automatyzację (aby ograniczyć ilość koniecznych etatów).
W Polsce, przy produkcji roślin doniczkowych, średnio przypada około 6 pracowników na hektar. Głównymi ich zadaniami są: przesadzanie roślin, transport i rozstawianie doniczek w szklarni, bloku foliowym lub na zagonach, następnie pielęgnacja, a na koniec przygotowanie do sprzedaży i wysyłka towaru. Dla porównania: w Holandii jest to 1-2 osoby na hektar!
W Holandii od wielu lat koszty utrzymania pracownika są wysokie, a chętnych do pracy w ogrodnictwie – coraz mniej. Z tego powodu ogrodnicy zaczęli inwestować w rozwiązania ułatwiające pracownikom pracę (aby zachęcić lub utrzymać pracownika u siebie) oraz w mechanizację i automatyzację (aby ograniczyć ilość koniecznych etatów).
Automatyzacja załadunku roślin na wózki duńskie
Najpopularniejszym rozwiązaniem transportu roślin doniczkowych są wózki do transportu doniczek. W szkółkach są to platformy transportowe łączone w „pociągi”, którymi przewozi się rośliny na coraz to większe odległości. Nie do rzadkości należą szkółki, gdzie rośliny przewożone są wewnętrznym transportem na dystansie ponad 1000 m.
W szklarniach i tunelach foliowych transport taki wykonywany jest zazwyczaj za pomocą wózków CC. Do usprawnienia i zautomatyzowania załadunku roślin na platformy szkółkarskie istnieją już specjalne urządzenia np. Javo PPU (Pot Place Unit), które bez ingerencji człowieka wykonują ten proces samoczynnie. Może pracować praktycznie z każdym typem platformy szkółkarskiej. Każda platforma składu ładowana jest automatycznie, a po jej napełnieniu podciągana następna. System wymaga dwóch składów (4 lub 5 platform) i jednego ciągnika. W czasie gdy jeden skład jest ładowany, drugi jest w drodze. Do usprawnienia i zautomatyzowania załadunku roślin na wózki CC możemy skorzystać także z maszyny Visser Econo.
W szklarniach i tunelach foliowych transport taki wykonywany jest zazwyczaj za pomocą wózków CC. Do usprawnienia i zautomatyzowania załadunku roślin na platformy szkółkarskie istnieją już specjalne urządzenia np. Javo PPU (Pot Place Unit), które bez ingerencji człowieka wykonują ten proces samoczynnie. Może pracować praktycznie z każdym typem platformy szkółkarskiej. Każda platforma składu ładowana jest automatycznie, a po jej napełnieniu podciągana następna. System wymaga dwóch składów (4 lub 5 platform) i jednego ciągnika. W czasie gdy jeden skład jest ładowany, drugi jest w drodze. Do usprawnienia i zautomatyzowania załadunku roślin na wózki CC możemy skorzystać także z maszyny Visser Econo.
Wózek widelcowy Vitoy
Wózek widelcowy Vitoy został zaprojektowany z myślą o szkółkach kontenerowych w terenie otwartym. Zastosowanie dużych, pneumatycznych opon niskiego ciśnienia, z których każda jeździ po oddzielnym torze, zapobiega tworzeniu się kolein. To oraz niewielki ciężar wózka sprawia, że transport i rozstawianie doniczek jest łatwe i efektywne nawet na miękkich podłożach.
Wózek widelcowy Vitoy został zaprojektowany z myślą o szkółkach kontenerowych w terenie otwartym. Zastosowanie dużych, pneumatycznych opon niskiego ciśnienia, z których każda jeździ po oddzielnym torze, zapobiega tworzeniu się kolein. To oraz niewielki ciężar wózka sprawia, że transport i rozstawianie doniczek jest łatwe i efektywne nawet na miękkich podłożach.
Maty jezdne do wózków duńskich
Maty i płyty jezdne to doskonałe rozwiązanie w szklarni, umożliwiające swobodny transport oraz przemieszczanie się pracowników w obrębie gospodarstwa. Dzięki wykonaniu z gumy są trwałe i odporne na działanie czynników atmosferycznych. Są bardzo łatwe w użyciu i nie wymagają grubej warstwy podbudowy, doskonale sprawdzają się w użytku tymczasowym i stałym.
Maty i płyty jezdne to doskonałe rozwiązanie w szklarni, umożliwiające swobodny transport oraz przemieszczanie się pracowników w obrębie gospodarstwa. Dzięki wykonaniu z gumy są trwałe i odporne na działanie czynników atmosferycznych. Są bardzo łatwe w użyciu i nie wymagają grubej warstwy podbudowy, doskonale sprawdzają się w użytku tymczasowym i stałym.
Transport roślin w obrębie gospodarstwa
Jeśli w grę wchodzą dystanse transportowe do 200 m, opcją są taśmociągi ogrodnicze. Wykonane ze stali nierdzewnej bądź z aluminium. Własne podpory umożliwiają transport doniczek na wysokości ok. 50 cm nad gruntem. Możliwa jest zmiana kierunku jazdy doniczek o 90o za pomocą krzywki kierunkowej. Zastosowanie sprzęgieł umożliwia łączenie taśmociągów w linie transportowe, napędzane jednym silnikiem.
Coraz więcej gospodarstw produkujących rośliny doniczkowe decyduje się na system stół buforowy + wózek widelcowy.
Stół buforowy stanowi swego rodzaju magazyn na doniczki z roślinami. Zwykle jest on elementem linii, gdzie rośliny po wysadzeniu w doniczki wędrują taśmociągami w kierunku stołu buforowego. Robot spychający ustawia doniczki w zaprogramowanej kombinacji na stole, gdzie oczekują na wózek widelcowy, który pobierze je ze stołu i ustawi na zagonie zgodnie z zaplanowanym rozstawem.
Coraz więcej gospodarstw produkujących rośliny doniczkowe decyduje się na system stół buforowy + wózek widelcowy.
Stół buforowy stanowi swego rodzaju magazyn na doniczki z roślinami. Zwykle jest on elementem linii, gdzie rośliny po wysadzeniu w doniczki wędrują taśmociągami w kierunku stołu buforowego. Robot spychający ustawia doniczki w zaprogramowanej kombinacji na stole, gdzie oczekują na wózek widelcowy, który pobierze je ze stołu i ustawi na zagonie zgodnie z zaplanowanym rozstawem.
Stół buforowy z wózkiem widelcowym stanowi najbardziej efektywny sposób transportu w gospodarstwie ogrodniczym. Przyjmuje się, że przy odległościach transportowych do 500 m, całość transportu może ogarnąć tylko jedna osoba – operator wózka widelcowego.
Visser ITS - Internal Transport System
Jest to elastyczny system transportu doniczek i tac w szklarniach, bardzo dobrze sprawdzający się przy produkcji na stołach oraz na posadzce. Transport roślin odbywa się automatycznie na platformach o napędzie elektrycznym poruszających się po rurach transportowych podwieszonych do konstrukcji szklarni w wybranych przez klienta nawach i korytarzach. System wyposażony jest w ręczne zwrotnice służące do zmiany kierunku jazdy wózków. Zwrotnice posiadają zabezpieczenia, aby nie doszło do kolizji oraz tak, aby wózki nie spadły. Całość systemu transportu połączona jest w pętlę. Początek i koniec pętli może znajdować się na hali produkcyjnej gdzie załadunek tac i doniczek odbywa się ręcznie lub automatycznie. Po załadunku wózek startuje i porusza się po wybranym torze aż do miejsca przeznaczenia. Po rozładunku wózek samodzielnie wraca na halę produkcyjną, gdzie proces rozpoczyna się od nowa.
System służy również do transportu gotowych roślin ze szklarni do pakowni przed wysyłką i do kompletowania zamówień. Pracownik stojący w nawie wybiera odpowiednie rośliny i ładuje je ręcznie na platformę. Następnie platforma wraca do pakowni, skąd rośliny są odbierane i pakowane. Dzięki temu jesteśmy w stanie kompletować mniejsze zamówienia będąc bezpośrednio na szklarni, a posiadając w jednej nawie kilka lub kilkanaście odmian jest to bardzo ważne.
Wydajność systemu określamy ilością platform pracujących w systemie (platforma ma wymiary 72 cm szerokości i 230 cm długości). Prędkość poruszania się platform to 42 m/min.
System służy również do transportu gotowych roślin ze szklarni do pakowni przed wysyłką i do kompletowania zamówień. Pracownik stojący w nawie wybiera odpowiednie rośliny i ładuje je ręcznie na platformę. Następnie platforma wraca do pakowni, skąd rośliny są odbierane i pakowane. Dzięki temu jesteśmy w stanie kompletować mniejsze zamówienia będąc bezpośrednio na szklarni, a posiadając w jednej nawie kilka lub kilkanaście odmian jest to bardzo ważne.
Wydajność systemu określamy ilością platform pracujących w systemie (platforma ma wymiary 72 cm szerokości i 230 cm długości). Prędkość poruszania się platform to 42 m/min.